يکشنبه 4 خرداد 1404
slogan
iran Imam
تاریخ : يکشنبه 24 اسفند 1393
کد 621

دستورالعمل تشكيل ستاد مديريت بحران در شهرداري ها تصويب شد

معاون عمران و توسعه امور شهري و روستائي وزير كشور از تصويب دستورالعمل تشكيل "ستاد مديريت بحران­ در شهرداري ها" در جلسه شوراي هماهنگي مديريت بحران كشور خبر داد و گفت : اين دستورالعمل بزودي از سوي وزير كشور براي اجرا به استانداران ابلاغ مي شود.

به گزارش  شهریار به نقل از سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور، هوشنگ خندان دل با بيان مطلب فوق اظهار كرد : دستورالعمل تشكيل ستاد مديريت بحران­ در شهرداري ها به استناد ماده 55 قانون شهرداري و قانون تشكيل سازمان مديريت بحران كشور و آئين ­نامه اجرايي قانون مذكور و در راستاي شرح وظايف سازمان مديريت بحران كشور و سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور مبني بر حمايت، هدايت و نظارت بر شهرداري­ها و سازمان­هاي تابعه با بهره­ گيري از تجارب متخصصين و كارشناسان حوزه مديريت بحران براي اجرا در شهرداري­هاي كشور تهيه و تدوين شده است.

وي هدف اصلي از تهيه اين دستورالعمل را ايجاد ساختار سازماني براي اجراي وظايف قانوني شهرداري­ها در مراحل چهارگانه مديريت بحران وهمكاري و تعامل درون سازماني و برون سازماني با ساير سازمان­ها و دستگاه­هاي مرتبط به گونه­اي كه شرايط ايمن و مناسب براي زندگي شهروندان تامين و منافع و ارزش‌هاي اساسي شهر حفظ شود، ذكر كرد.

 خندان دل در ادامه ساير اهداف تدوين دستورالعمل تشكيل ستاد مديريت بحران­ در شهرداري ها را ايجاد وحدت رويه در خصوص مديريت بحران­هاي مختلف طبيعي و انسان ­ساخت در همكاري و تعامل با ساير دستگاه­هاي اجرايي ذيربط، مشخص نمودن وظايف شهرداري­ها در مراحل چهارگانه مديريت بحران در دو بخش وظايف مستقيم (اصلي) و غير مستقيم (همكار يا پشتيبان)، تدوين برنامه جامع براي كنترل شرايط اضطراري ناشي از وقوع سوانح در محدوده و حريم شهرها و تدوين راهكارهاي جلوگيري و كنترل حوادث ثانويه بعد از وقوع سوانح بزرگ در شهرها از جمله آتش‌سوزي و حوادث ناشي از مواد خطرناك برشمرد.

 معاون عمران و توسعه امور شهري و روستائي وزير كشور  اضافه كرد : به موجب اين دستورالعمل، در راستاي ايجاد تعامل درون بخشي و برون بخشي و همچنين برنامه­ ريزي و هماهنگي براي پشتيباني، تصميم ­سازي و پي­گيري وظايف قانوني شهرداري در شرايط اضطراري ناشي از وقوع حوادث و سوانح طبيعي و انسان ­ساخت ستادي تحت عنوان "ستاد مديريت بحران شهرداري" تشكيل مي­شود.

 خندان دل با اعلام اينكه دبيرخانه ستاد مديريت بحران شهرداري بر اساس ساختار رده بندي جمعيتي تشكيل مي­شود، افزود: در كلانشهرها، مراكز استان و شهرهاي با جمعيت بالاي 200 هزار نفر جمعيت، دبير ستاد با حكم شهردار منصوب و در ساير شهرها معاون خدمات شهري به عنوان دبير ستاد انتخاب مي­شود و ساختار سازماني مديريت بحران شهر تهران از مفاد اين دستورالعمل مستثني و تابع ضوابط و آئين نامه خاص مربوطه مي  ­باشد.

 وي در ادامه گفت : به موجب اين دستورالعمل، به منظور انجام هماهنگي، هدايت و نظارت بر ستادهاي مديريت بحران شهرداري­هاي كشور، دبيرخانه كشوري در معاونت امور شهرداري هاي سازمان شهرداري­ها و دهياري­هاي كشور تشكيل خواهد شد.

 معاون عمران و توسعه امور شهري و روستائي وزير كشور همچنين اعلام كرد : موضوع فعاليت ستاد مديريت بحران شهرداري در مراحل چهارگانه مديريت بحران شامل پيش بيني و پيشگيري، آمادگي، مقابله و بازسازي و بازتواني و در راستاي اجراي وظايف قانوني شهرداري، مطابق ماده 55 قانون شهرداري، در محورهاي آتش ­نشاني و خدمات ايمني، كنترل سيلاب­هاي شهري و تدفين اموات تعريف اجرايي مي­شود.

 وي در ادامه گفت : در راستاي اجراي كامل وظايف تعيين شده و پوشش مناسب خدمت ­رساني به شهروندان در شرايط اضطراري، كميته ­هاي تخصصي چهار گانه با عناوين كميته ايمني، آتش نشاني و امداد و نجات، كميته تدفين، كميته كنترل سيلاب­هاي شهري و كميته هشدار و اطلاع رساني؛  متناسب با سطح ­بندي جمعيتي تعيين شده با عضويت سازمان­ها و دستگاه­هاي مرتبط، زير نظر ستاد مديريت بحران در شهرداريها تشكيل خواهد شد.

 خندان دل گفت : بررسي و تصويب نهايي بودجه، متمم بودجه، اصلاح و تفريغ بودجه شهرداري با لحاظ در سرفصل كلان بودجه اي در خصوص موضوع كاري ستاد مديريت  بحران شهرداري بر عهده شوراي اسلامي شهرخواهد بود و دبير ستاد بايد ترتيبي اتخاذ نمايد كه برنامه و بودجه سالانه شهرداري درحوزه فعاليت ستاد تا پايان اسفند هر سال به تصويب شوراي معاونين شهرداري برسد.

 معاون عمران و توسعه امور شهري و روستائي وزير كشور در پايان ابرازاميدواري نمود كه با تشكيل اين ستاد، نقش و جايگاه شهرداري ها در مديريت بحران تقويت و استحكام بخشي منطقي در نحوه رسيدگي به موضوعات حوادث غيرمترقبه در شهرداري ها ايجاد شود.